Efficiëntie in transport

4 september 2017

Transporteur onderscheid je!
Volgens de berekeningen en visies van zowel de Rabobank, de ABN Amro als de ING gaat het goed met het wegtransport. Er wordt in het jaar van 2018 een groei van 3,5% verwacht. Deze groei van het wegtransport wordt vooral gestimuleerd door de Retail en de verwachtte groei in de bouw. Ook de vraag van de gewone consument vraagt om meer transport en logistiek. Genoeg te doen voor de transporteur dus!

Let wel op transporteur, want 2018 wordt daardoor niet per definitie een makkelijk jaar. Met Brexit en de vluchtelingencrisis kan internationaal transport nog wel eens voor moeilijke situaties zorgen. Want hoe bescherm je je chauffeurs? Ook belangrijk, hoe zorg je ervoor dat je genoeg chauffeurs hebt? We kunnen stellen dat er een nijpend tekort komt aan goede chauffeurs in 2018. Dit tekort komt natuurlijk gedeeltelijk door de groei van het wegtransport, maar ook door de vergrijzing van chauffeurs en het weinige interesse van de jeugd voor het chauffeur vak.

Daarnaast stelt de klant steeds hogere eisen. Geïnspireerd door de ervaringen in de consumentenwereld, waar leveringen binnen 12 uur op iedere locatie en tijdstip bezorgd kunnen worden, stijgen de verwachtingen van B2B-klanten ook. Duurzaamheid is een eis, termijnen worden steeds korter en het wordt lastiger om de klantverwachtingen te managen.

Dus, laten we de balans opstellen. Aan de ene kant hebben we een lichte groei, aan de andere kant een stapel uitdagingen in een breed spectrum. Hoe ga je hier nu mee om? Volgens de ING is het antwoord simpel, met professionaliteit en ondernemerschap kun je makkelijk blijven bestaan. Dat denken wij als Tconsult ook. Kortom: transporteur, onderscheid je!

Tconsult heeft een applicatie ontwikkelt die het mogelijk maakt om realtime informatie te delen over het laden en lossen van vracht. Scangaroo gebruik je vanuit de truck, onafhankelijk van de boordcomputer die je gebruikt. Over efficiëntie gesproken!

Efficiëntie is key!
Nederland is een logistiek land bij uitstek. Dat betekent ook dat er wordt geëxperimenteerd met allerlei nieuwe manieren van transport. Denk aan truck-platooning, elektrisch rijden en 3D printing. Mooie ontwikkelingen die in de toekomst zeker veranderingen teweeg gaan brengen. Maar staat dat jou in de weg in 2018? Ik dacht het niet.

Dat betekent overigens niet dat je techniek direct uit de weg moet gaan. Jij moet ervoor zorgen dat je de juiste techniek op de juiste plek hebt. Maak 2018 het jaar van jouw klant, geef de klant wat het wil. De klant wilt ontzorgd worden en heeft vrij basale eisen. De klant wil snelle leveringen, snelle en realtime inzichtelijke processen, duidelijkheid, transparantie, minimaal contact, efficiëntie en dynamiek.

Daar wil de klant overigens best voor betalen, die perfecte service. Maak het als doel van 2018 om jouw klant te begrijpen en ga concurreren op service in plaats van prijs. Service begint bij een waterdicht proces. Een waterdicht proces wat compleet efficiënt is ingericht. Deze efficiëntie gaat ervoor zorgen dat de dagelijkse processen beter verlopen en maakt ruimte voor innovatie. Innovatie die je kan gebruiken om jouw klanten nog beter van dienst te zijn. Efficiëntie is dus key!