Vermeulen & Den Otter – leverancier van brood- en banketproducten aan bedrijfskantines, restaurants, horecagelegenheden, pretparken en collega bakkers – is recent gestart met TellApe, dé emballage app en online emballage platform. Vermeulen & Den Otter levert op dagelijkse basis honderden klanten hun producten die vervoerd worden in Broban broodkratten en metalen dolly’s. Aanleiding voor Vermeulen & Den Otter om te starten met TellApe was de uitdaging die zij ondervonden met betrekking tot registratie en beheer van de Broban kratten en dolly’s. Er verdwenen Broban kratten bij klanten die ook geleverd worden door andere leveranciers. Ook werden de kratten door klanten gebruikt voor andere doeleinden zoals de opslag van goederen.

Mike Vermeulen vertelt: ‘’TellApe zorgt voor bewustwording bij onze chauffeurs en klanten. Zoals de noodzaak van een juiste emballageregistratie en de enorme bedragen die in de emballage wereld omgaan’’. Belangrijk uitgangspunt voor Vermeulen & Den Otter is dat de klant weet dat TellApe een tool is om inzicht te krijgen in de emballage transacties en emballage saldo’s met de klant, zonder dat het de klant bij voorbaat geld gaat kosten. Inmiddels zijn er al meerdere klanten van Vermeulen & Den Otter die inzichtelijk hebben dat er bij hen op de werkvloer ook emballage verdwijnt.

Vermeulen & Den Otter

Vermeulen & Den Otter bestaat uit een broodbakkerij welke gevestigd is in Vlijmen en een banketbakkerij die is gevestigd in Vught. De bakkerij heeft zelf 3 winkels: Vlijmen, Vught en Den Bosch. Bij alle winkels worden overheerlijk vers gebakken brood, banket en fair trade producten verkocht uit eigen chocolade atelier. Vermeulen & Den Otter staat voor kwaliteit in de breedste zin van het woord, of het nu gaat om producten, service of flexibiliteit. Vermeulen & Den Otter vindt het werken met dagverse producten met eerlijke grondstoffen heel belangrijk. Alle producten worden met de grootste zorg bereid om de klant te laten genieten! Het registreren, monitoren en beheren van de emballage voorraad is de verantwoordelijkheid van Roland Dammers en Mike Vermeulen.

Broodkratten uitdaging

’’Voor het vervoeren van onze broodproducten gebruiken wij Broban broodkratten en bijbehorende metalen dolly. Bij het vervoeren van de banketproducten maken wij gebruik van de gebaks-koelbox. Voor wij in aanraking kwamen met TellApe waren wij ons al jaren bewust van het emballage probleem’’ – vertelt Roland Dammers. ‘’Het grootste probleem wat wij ervoeren was het kwijtraken van de emballage, en dan met name de broodkratten. Deze raken wij vooral kwijt bij klanten waar ook andere leveranciers komen. Of bij klanten die de Broban kratten gebruiken voor andere doeleinden.’’ Binnen het bedrijf Vermeulen & Den Otter waren maar weinig medewerkers zich bewust van het feit dat broodkratten eenvoudig kwijt konden raken. Het besef dat emballage verdwenen was, kwam pas op het moment dat zij nieuwe broodkratten moesten bijkopen.

Mike vertelt: ‘’Voordat we met TellApe gingen werken was het moeilijk inzicht te krijgen in hoeveel emballage wij lossen klanten. Ook wisten wij niet hoeveel emballage er retour kwam, voor ons én voor de klant. Omdat er vaak gelost wordt in de nacht, en je dus geen ‘bewijs’ hebt middels een handtekening voor de emballagetransactie, kun je ook de kwijtgeraakte emballage niet in rekening brengen. Met TellApe krijg je wel inzichtelijk waar de ‘’lekken’’ zitten voor het kwijtraken van de emballage.’’

De oplossing!

Om het emballage probleem op te gaan lossen bij Vermeulen & Den Otter, zijn zij op zoek gegaan naar een passende oplossing. Roland Dammers had zelfs al contact gezocht met een applicatie bouwer. Indien er geen passende standaard oplossing te vinden was, wilde Roland desnoods zelf aan de slag met een appbouwer om de broodkratten en dolly’s te kunnen volgen. Het bouwen van een applicatie is echter een hele investering, dus zocht hij naar een alternatief. Na een intensieve online zoektocht is Vermeulen & Den Otter terecht gekomen bij TellApe.

De keuze voor een gratis pilot van 14 dagen was snel gemaakt. Roland heeft contact gezocht met TellApe om te starten met de pilot. Roland vertelt: ‘’Ik ben heel goed en snel geholpen. Het enige minpunt voor ons is dat de applicatie nu alleen nog op Android draait. Gelukkig kreeg ik voor de testmaand een gratis pilot CAT smartphone in bruikleen! Na het digitaal aanleveren van de juiste stamgegevens, kon ik binnen een uur starten om TellApe in de praktijk te testen. De TellApe app en platform in combinatie met de CAT smartphone zijn goed bevallen. Zo goed, dat wij daarna direct klant wilden worden van TellApe’’.

Het gebruik van TellApe

Mike Vermeulen vertelt; ‘’Inmiddels zijn we een aantal maanden verder met het gebruiken van TellApe. Het grootste voordeel van deze app is dat je snel en makkelijk inzichtelijk hebt waar je emballage zich bevindt. Met TellApe ontstaat er bewustwording bij onze chauffeurs en klanten. Ook zijn zij zich bewust van noodzaak van een juiste emballageregistratie en de enorme bedragen die in de emballagewereld omgaan.”

Mike: “Belangrijk uitgangspunt is dat de klant weet dat TellApe een tool is om inzicht te krijgen in de emballagetransacties en emballagesaldo’s met de klant, zonder dat het de klant bij voorbaat geld kost. Onze klanten zijn nog geen klant van TellApe geworden, maar zijn zich nu meer bewust van de emballagestromen en hebben de eigen controle op emballage verbeterd. De emballagestroom in de gehele keten is met behulp van TellApe inzichtelijker voor ons, hier wordt iedereen beter van’’. TellApe vermindert de discussie achteraf met klanten over emballage transacties en saldo’s. TellApe geeft inzicht in waar emballage kwijt raakt.

Terugverdienen van de investering

Mike: ‘’Nu we TellApe gebruiken is het niet langer nodig elk jaar grote hoeveelheden broodkratten bij te kopen. Daarnaast hebben we de emballage saldo’s van onze klanten nu eenvoudig en goed inzichtelijk. Vooral in de drukke maanden van het jaar is dit een grote winst. In de drukste maanden hielden namelijk klanten onze emballage tijdelijk achter, voor eigen gebruik. Kortom, in de paar maanden dat wij van TellApe gebruik maken, hebben we deze investering dubbel en dwars terugverdiend’’.

 

Wil jij ook graag meer informatie?

Kom hier met ons in contact.

Wil jij ook elk kwartaal de laatste updates ontvangen over TellApe?

Klik hier om de updates te ontvangen.